תקנות למתן פיצויים לעסקים מאזור הדרום

אושרו התקנות שהגיש שר האוצר למתן פיצויים לעסקים מאזור הדרום שנפגעו במהלך מבצע 'צוק איתן'

ועדת הכספים של הכנסת אישרה פה אחד את תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (נזקי מלחמה ונזק עקיף)(תשלום פיצויים)(הוראת שעה)(התשע"ד-2014) שהגיש שר האוצר, יאיר לפיד. מטרת התקנות היא פיצוי עסקים מאזור הדרום שנפגעו בשל המצב הביטחוני ששרר שם החל מיום ה-8.7.14 ועד ל-31.8.14, או עד למועד סיום מבצע 'צוק איתן', לפי המוקדם ביניהם. הנחיות הנוגעות להליך הגשת התביעה ומנגנון הפיצויים יפורסמו על ידי רשות המסים במהלך חודש אוגוסט.

הפיצוי יחול על עסקים הנמצאים בטווח של עד 40 ק"מ מרצועת עזה, על פי המפה שפורסמה על ידי פיקוד העורף ובהתאם לקבוע בתקנות.

עקב הצורך לתת מענה מהיר לעסקים שנפגעו והמצויים באזור גיאוגרפי נרחב, נקבע מנגנון פשוט וישים לפיצוי המתחלק לשלושה מסלולים חלופיים על פי בחירת העוסק:

  • מסלול שכר – מעסיק יוכל להגיש בקשת תביעה לקבלת החזר בגין שכר ששולם לעובדים שלא הגיעו לעבודתם בהתאם להנחיות פיקוד העורף. כמו כן, הפיצוי יינתן עבור עובד שנעדר ממקום עבודתו מפני שהשגיח על ילדיו הקטנים, מתחת לגיל 14, עקב סגירת מוסדות חינוך בהתאם להנחיות פיקוד העורף או להנחיות ראש הרשות המקומית (הפיצוי ניתן רק לאחד מן ההורים). הפיצוי יהיה בגובה 132.5% משכר הבסיס של העובד. לראשונה, פיצוי זה יינתן גם בעבור אדם עם מוגבלות, שנמנע ממנו להגיע למקום העבודה ולשהות בו משום שאינו יכול לעמוד בהנחיות פיקוד העורף. כמו כן, הפיצוי יינתן לכל עובד בטווח של 0 עד 7 ק"מ מהרצועה, שנעדר מעבודתו בשל המצב הבטחוני.
  • מסלול מחזורים – בעל העסק יוכל להגיש תביעה לקבלת החזר בגין ירידה במחזור העסקי בשל המצב הביטחוני, בהתאם לדיווח השוטף של העוסק למע"מ (חד חודשי או דו-חודשי). הנוסחה תכלול השוואת המחזור העסקי בהתאם לשיטת הדיווח כאמור, לעומת תקופה מקבילה אשתקד. סך הפיצויים במסלול זה לא יעלה על 3 מיליון ₪. עם זאת, במידה שתימשך הלחימה לאחר ה-15.8.2014, תעלה מגבלת סך הפיצוי ל-4 מיליון ₪.
  • מסלול הוצאות – בעל העסק יוכל להגיש בקשת תביעה לקבלת פיצוי בגין הנזק התפעולי שנגרם לעסק בתקופה הרלוונטית, בשל המצב הביטחוני בדרום. סך הפיצויים במסלול זה לא יעלה על 3 מיליון ₪. עם זאת, במידה שתימשך הלחימה לאחר ה-15.8.2014, תעלה מגבלת סך הפיצוי ל-4 מיליון ₪.

בעלי עסקים חדשים, שהחלו את פעילותם עד 1.7.14 יוכלו לבחור בהגשת תביעה בין מסלול שכר לבין מסלול מחזורים המותאם להם.

תנאי להגשת תביעה בכל אחד מהמסלולים הוא תשלום משכורת לעובדים שנעדרו בשל המצב הביטחוני, בתנאים שייקבעו בתקנות. בעלי עסקים בתחום יישובי ספר ו/או בעלי עסקים שבטווח של 0-7 ק"מ מגבול רצועת עזה, יוכלו לבחור בין המסלולים האמורים לבין המסלול האדום, במסגרתו יהיו רשאים לתבוע פיצויים בגין הנזקים העקיפים אותם יוכיחו לגבי אובדן הרווח ובהתאם לאופי העסק. כמו כן, הודיע מנהל רשות המסים כי עסקים בטווח של עד 7 ק"מ אשר יתבעו לפי התקנות העיקריות (1973), לא יצטרכו לעמוד בתנאי של השבתת פעילות של 24 שעות בתעשייה ושל שבוע ימים בענפי המסחר והשירותים.

לגבי סקטורים ייחודים (מפעילי אולמות אירועים, מלונאים, חקלאים) יועמדו פתרונות ספציפיים:

פיצויים למפעילי אולמות אירועים/למלונאים – על מנת לתת מענה לביטול הזמנות ואי ביצוע הזמנות חדשות, הוחלט כי הם יהיו זכאים לתבוע פיצוי בשל נזק עקיף גם בגין התקופה שכוללת את חודש ספטמבר ואוקטובר, לבחירתם, במידה ויוכיחו ביטול וצמצום הזמנות כפי שמפורט בתקנות.
פיצויים לחקלאים – בשל ייחודיות הענף, הוסכם על פיצוי המביא לידי ביטוי את המאפיינים הייחודיים של הענף, כך שחישוב הפיצוי ייעשה על בסיס נוסחה המשלבת את מחזורי העוסקים יחד עם מקדמי פיצויים המאפיינים את הנזק שנגרם בכל אחד מטווחי האזורים: 0-7 ק"מ מהרצועה, 7-20 ק"מ, 20-40 ק"מ. הנוסחה הינה הוגנה יותר ותאפשר מתן פיצוי מהיר יותר לחקלאים.

גם הפיצויים במסלולים לענפים הייחודיים לא יעלו על 3 מיליון ₪, או על 4 מיליון ₪ אם יימשך המבצע.

לאור אישור התקנות, רשות המסים תפעל במיידי למתן מקדמות בסך של עד 80% מגובה הפיצוי שניתן לאותו עוסק במבצע 'עמוד ענן', כחלק מסיוע בבעיה התזרימית שנוצרה לעסקים וזאת, עד להגשת התביעה ואישורה. התקנות ייכנסו לתוקף עם פרסומן ברשומות. עד אז, רשות המסים תפרסם את הטפסים וההנחיות, ותפתח מוקד טלפונית על מנת לסייע בהגשת התביעות.

שיתוף באמצעות:
מאמרים נוספים

חשבוניות באינטרנט

עוברים לחשבוניות באינטרנט, מתייעלים מבחינה עסקית כולם מסביבכם התחילו לעבור לחשבוניות באינטרנט, ואתם עדיין מתקשים לעשות את

קרא עוד »
שיתוף באמצעות:
דילוג לתוכן